вівторок, 3 липня 2018 р.


Як вчити іноземні слова.


Які слова слід запам'ятовувати
Мабуть, це один з перших питань, на який варто відповісти, приступаючи до вивчення мови. Принцип 20/80 у випадку з іноземними словами більше схожий на 10/90. З кількох десятків тисяч слів, які знає носій мови, дев'яносто відсотків є настільки рідкісними, що іноземцю їх зазвичай вчити немає сенсу. Для того, щоб розуміти іноземну мову і вміти донести свої думки, цілком достатньо десяти відсотків найбільш уживаних слів - вони покриють понад 90 відсотків слововживань. Звичайно, не існує чіткої межі між частими і рідкісними словами - залежність тут більше схожа на гіперболу - кожна наступна тисяча приносить менше користі, ніж попередня.



Залежність розуміння тексту від обсягу словникового запасу ( звідси ). Перша тисяча слів дасть 75% охоплення тексту, п'ята - 92%. За іншими даними п'ятитисячний словник забезпечує 95-96-відсоткове покриття і є пороговим рівнем для комфортного читання художньої літератури. У навчальній і науково-популярній літературі використовується менше рідкісних слів, тому читати її зазвичай легше.
Оптимальна кількість слів для іноземця лежить десь між третьою і восьмий тисячами найуживаніших слів, де третя - це читання зі словником і спілкування на побутові теми, а восьма - читання практично без словника (про значення рідкісного незнайомого слова можна здогадатися по контексту) і вільне спілкування. Вчити більше слів має сенс тільки в тому випадку, якщо ви маєте намір в подальшому регулярно користуватися іноземною мовою по кілька годин на день. В іншому випадку рідкісні слова будуть забуватися раніше, ніж будуть використані.
Поширеною помилкою є спроба вчити все слова поспіль. Намагаючись поєднати приємне з корисним, людина читає книгу англійською мовою і сумлінно виписує в зошит все незнайомі слова. «Глухар затоковал на ялиці».Зошит повниться глухарями та смереками, а книга як і раніше рясніє незнайомими і смутнознакомимі словами.Більш просунуті використовують плагіни для браузерів або спеціалізовані веб-сервіси, щоб збирати ще більше глухарів з книг і фільмів. Результат передбачуваний: людина знає слова «мочка» і «поблажливий», але, протоку в гостях пиво, виявляє, що не може згадати слова «ганчірка», яке, от халепа, жодного разу не зустрілося в улюбленому серіалі. Інший недолік цього підходу - відсутність осяжній мети (вчити слова можна нескінченно), що плачевно позначається на мотивації.
Як вивчити словник
Інша крайність, властива найсміливішим ботаніків - спроба вивчити словник. Ідея здорова, але реалізовувати її слід ні в якому разі не в лоб (інакше можна померти від туги на середині букви B). По-перше, словник повинен бути не дуже великим - 5-10 тисяч слів, не більше. По-друге слід використовувати частотний словник, де слова ранжовані за частотою, а не за алфавітом. По-третє, запам'ятати слово без контексту неможливо тому під кожне необхідно підібрати осмислений і наочний приклад вживання, наприклад тут . Приклад повинен бути збережений, зрозумілий, прослуханий через Івону і повторений вголос. Цей спосіб не годиться для початківців, але тим, хто хоч якось вивчав мову в школі, він дозволить домогтися серйозного вимірного результату за кілька місяців.
Словник-цитатника на 5000 найуживаніших англійських слів є на нашому сайті. У нього не включена лексика початкового рівня і велика частина інтернаціональних слів, тому якщо ви його вивчіть, то ваш фактичний словниковий запас становитиме 6000-6500 найуживаніших слів. Приклади вже підібрані і озвучені, вивчити можна за пару місяців.
Прийоми запам'ятовування англійських слів
Метод фонетичних асоціацій. Суть техніки асоціативного запам'ятовування полягає в тому, що для до англійського слова підбирається співзвучне слово або словосполучення з російської мови або вже відомих іноземних слів. Потім придумується картинка або ситуація, що зв'язує ці два поняття. Чим більше безглузда і абсурдна буде ця ситуація - тим краще вона запам'ятається. При згадуванні іноземного слова в пам'яті неминуче спливе ця картинка, з якої можна легко витягти потрібно іноземне слово. Наприклад, слово "meadow" (луг) співзвучно слову «мед». Представляємо собі квітучий луг, на якому бджоли збирають нектар. Або просто луг, квіти якого пахнуть медом Досить популярний метод, особливо серед початківців. На його основі навіть існують якісь методики і навчальні курси. Спосіб дійсно працює, але тільки як проміжний прийом на коротких тимчасових інтервалах і для невеликої кількості слів. Тобто брати штук тридцять слів і сьогодні ж їх заучувати, поки слова не стануть відскакувати від зубів без жодних образів-підказок.
Метод міста. Використовуючи цю техніку, треба подумки співвіднести досліджуване англійське слово ні з абстрактним поняттям, а з конкретним, реально існуючим предметом, знайомим місцем або звичною ситуацією.Тобто «розставити» все слова по вулицям, паркам, будівлям і підвалах свого міста. Запам'ятовуючи слово "plant" (кущ, рослина, саджанець), прив'яжемо його до облізлим кущах, зростаючим неподалік від будинку.Подумки накладемо картинку з надрукованим словом на образ цих кущів, придумаємо приклад, коли ми б вжили це слово стосовно до наших кущах.
Умови успішного запам'ятовування
Щоб пам'ять прийняла ваші зусилля і підкорилася необхідності фіксувати матеріал, необхідні певні умови. У пам'яті проста логіка: вона поводиться як людина, яка отримує у випадковому порядку різні речі, частина з яких треба викинути, а частина - зберегти. Отже:
Викидається непотрібне. Зберігається корисне. Вченими встановлено, що дії запам'ятовуються краще, ніж думки, а серед дій, у свою чергу, міцніше запам'ятовуються ті, які пов'язані з подоланням перешкод, а також самі перешкоди. Тому важливою умовою є застосування отриманих знань. Це ще одна причина, по якій особливу увагу слід приділити правильній вимові, адже правильно вимовити іноземне слово - досить складне завдання.
Викидається випадкове. Якщо інформація була використана тільки один раз, то вона буде через деякий час відкинута. Повторення вивченого раніше матеріалу збільшує час занять на 20-30 відсотків, але підвищує ефективність в рази. Повторення мати навчання. Ця банальна фраза стала банальною лише тому, що повністю відповідає дійсності.
Давним-давно в одному з московських університетів провели експеримент. Чотирьом групам студентів читали один і той же текст. У першій групі прочитали його чотири рази. У другій три рази, але один раз студенти переказали його. У третій - два читання і два переказу, в четвертій - одне читання і три переказу. Різниця в засвоєнні матеріалу виявилася настільки разючою, що висновок був зроблений однозначний: повторне (і багаторазове) читання навчального матеріалу - марна трата часу. Повторення повинно відбуватися з напругою пам'яті, незалежно від того, який спосіб навчання ви використовуєте.
Викидається неприємне. Закон мотивованого забування говорить, що людина має схильність до забування психологічно неприємного. Спогади, пов'язані з переживанням негативних емоцій, складніше витягти з пам'яті, ніж приємні спогади. Це означає, що неодмінною умовою ефективного навчання є отримання задоволення від процесу. Не можна допустити, щоб заняття перетворювалися в болісну зубріння, обтяжлива бдіння над підручником. Приступайте до заняття із задоволенням, подумайте про те, що сьогодні ви ще ближче просунетеся в досягненні своєї мети. Закінчивши сеанс, підведіть подумки підсумки, не забудьте порадіти своїм результатам.
Маленькі діти добре знають ці закони пам'яті, тому, почувши нове слівце, вони його радісно повторюють кілька разів, а потім намагаються при нагоді ввернути в розмові, не обов'язково до місця. Це одна з секретних методик, за допомогою яких діти освоюють будь-яку мову з легкістю, якої дурні дорослі можуть тільки позаздрити.
Зрозуміло, слова - це ще не мова. Крім знання слів непогано ще вміти складати з них щось осмислене. Про те, як навчитися це робити, розказано тут .

Немає коментарів:

Дописати коментар